Kaj lahko uporabnik in osebni asistent naredita za dobre odnose

Dobri odnosi se marsikdaj zdijo samoumevni, a temu ni tako. Za dobre odnose je potrebno vlagati trud in energijo. Ljudje v komunikaciji velikokrat dobimo občutek, da nismo razumljeni, videni in slišani. Še posebej z ljudmi, ki so nam blizu, z njimi namreč oblikujemo odnose, kot smo jih bili vajeni imeti doma. Če bomo širše pogledali na svoje odnose, bomo videli, da so si bližnji odnosi med seboj podobni. Morda zlahka spustimo ljudi v svojo bližino, morda jim težje zaupamo. Ko se v odnosih z bližnjimi počutimo preslišane, se lahko pojavijo občutki razdraženosti, frustracije in jeze. Vse to je povsem normalno in z nekaj truda lahko razumemo od kje prihajajo takšni občutki in kako si lahko pomagamo. Za dobre odnose se morata potruditi obe strani – tako osebni asistent kot tudi uporabnik.


Vloga in pomen učinkovite komunikacije  

Učinkovita komunikacija je dvosmerni proces, kjer obe strani aktivno sodelujeta in se počutita slišani ter razumljeni. To vključuje jasno izražanje misli in občutkov ter aktivno poslušanje sogovornika. Vsak posameznik ima svoj komunikacijski slog, oblikovan skozi življenjske izkušnje, kulturo in osebnost. Zavedanje lastnega sloga in prilagajanje komunikacije glede na situacijo lahko izboljša medsebojno razumevanje in zmanjša možnost nesporazumov.​

V kontekstu odnosa med uporabnikom in osebnim asistentom je pomembno, da oba jasno izražata pričakovanja in potrebe. Uporabnik naj natančno opredeli, kje in kdaj potrebuje pomoč, osebni asistent pa naj postavlja vprašanja za razjasnitev nalog in odgovornosti. Redno podajanje povratnih informacij pomaga pri prilagajanju in izboljšanju sodelovanja.​

Iskrenost in spoštljivost v komunikaciji

Iskrenost in spoštljivost sta ključni za vzpostavitev zaupanja. Uporabnik naj se počuti varno pri izražanju svojih želja in potreb, osebni asistent pa naj spodbuja odprt dialog ter zagotavlja občutek varnosti. Pomembno je tudi, da osebni asistent ohranja profesionalnost in diskretnost, kar krepi zaupanje uporabnika. To ponavadi stori tako, da se o tem z uporabnikom pogovarja. Če začuti, da uporabnik v komunikaciji ni iskren, ga vpraša: »Kaj potrebujete, da bi se počutili varneje in bolj sproščeno?« Na drugi strani pa mora uporabnik poskrbeti, da je v komunikaciji spoštljiv. Razumeti mora, da se osebni asistent trudi, da bi mu karseda olajšal življenje. Zavedati se mora, da ima tudi osebni asistent kdaj slab dan, saj ima svoje življenje z lastnimi težavami. Kljub temu, da se osebni asistent potrudi, da njegovo življenje ne vpliva na kvaliteto dela in njun odnos, se to lahko kdaj zgodi. Spoštovanje osebnih meja in zasebnosti je temelj za trden in zdrav odnos.​

Vloga sočutja

Sočutje je sposobnost posameznika, da prepoznava občutke in počutje druge osebe. Pomeni lahko tudi, da razume, kako se druga oseba počuti. Sočutje nam lahko pride prav ne le pri uspešni komunikaciji, temveč lahko izboljša kvaliteto odnosov in nam pomaga pri reševanju konfliktov. Tudi konflikti so namreč sestavni del vsakega odnosa.

Sočutje lahko osebnemu asistentu pomaga tako, da osebni asistent skuša razumeti, zakaj se uporabnik vede tako, kot se. Morda se uporabnik tisti dan slabše počuti ali pa se mu je zgodilo nekaj hudega. Uporabnika lahko vpraša, kaj se je zgodilo. Uporabnik lahko s pomočjo sočutja razume, da osebnega asistenta skrbi. Zato mu zaupa, kaj se z njim dogaja. Dovolj je tudi, da odgovori: »Nič ni narobe, danes sem enostavno slabe volje.« Vsi imamo kdaj slab dan, zato je to normalno. Na drugi strani pa mora tudi uporabnik razumeti, da se enako lahko zgodi osebnemu asistentu. Sočutje mu lahko pri tem zelo pomaga. Sočutje lahko razvijamo tako, da se vprašamo: »Kako bi se jaz počutil na mestu druge osebe?« Sočutje je še posebej pomembno tudi pri komunikaciji. Včasih nas lahko sogovornik ne razume, ker nečesa nismo dobro objasnili in ko se postavimo v njegove čevlje, lahko to razumemo. Brez tega pa se nam zlahka zazdi, da je naš sogovornik neumen, nezainteresiran ali nepozoren.

Deset smernic za učinkovito komunikacijo:

  1. Jasno izražanje potreb in pričakovanj.
  2. Uporaba mirnega in prijaznega tona glasu.
  3. Obvladovanje čustev pred komunikacijo.
  4. Izogibanje kričanju in obtoževanju.
  5. Izražanje občutkov na spoštljiv način.
  6. Če nas je nekaj prizadelo, lahko sogovornika vprašamo, zakaj je to naredil. Tako bomo spoznali še njegovo plat zgodbe.
  7. Ne pozabimo dihati! Še posebej, če sogovornik v nas vzbuja neprijetne občutke.
  8. O vsem se pogovarjajmo. Tudi o stvareh, ki nas motijo.
  9. Ne pozabimo sogovornika tudi pohvaliti.
  10. Izražanje hvaležnosti in pohvale za dobro opravljeno delo.

Zadnje objave

Posted in
Uporabnik

Asistent